4/26/2015

Exploring Through History

Kävimme eilen vierailulla Turussa koulumme historian- ja uskonnonryhmän kanssa. Lähtö koululta tapahtui klo 8 aamulla ja kotiin palattiinkin vasta samaan aikaan illalla. Kohteinamme oli Turun tuomiokirkko, birgittalaisluostari, Turun linna, sekä käsityöläismuseo. Reissun aikana tuli kuvailtua paljon materiaalia, osaksi annettua kuvatehtävää varten, ja muuten vaan omaksi iloksi. Tässä päivän päätapahtumat kuvien muodossa :)

Ensimmäisenä pysäkinämme oli Turun tuomiokirkko, jossa meille pidettiin tunnin mittainen opastuskierros. Olin käynyt kirkossa aikaisemminkin, mutta nyt tiedän enemmän sen historiasta ja taustasta. Mielestäni ehdottomasti upein näky kirkon sisällä oli lasimaalaus Jeesuksesta.

Lisää lasimaalauksia löytyi Turun birgittalaisluostarista. Katolisen luostarin sisaret olivat laittaneet meille lounaan, joka kyllä maittoi pitkän tulomatkan jälkeen! Sen jälkeen eräs nunnista lähti näyttämään meille paikkoja ja kertomaan birgittalaisluostarin rantautumisesta Suomeen.

Ruokailun jälkeen suuntasimme kohti Turun linnaa. Opastuksemme kesti tunnin ja 45 minuuttia, jossa ajassa saimme käytyä läpi keskiajalle painottuneet tapahtumat. Koko kierros oli hyvin mielenkiintoinen, ja sain imettyä paljon uutta tietoa itseeni syksyn kirjoituksia varten. Vaikuttavinta linnan antia olivat The Girl King -elokuvaa varten valmistetut loistokkaat puvut ja ritarikypärät.

Iltapäivällä saimme tunnin vapaa-aikaa pyöriä keskustassa. Tapasin rakkaan ystäväni Annan, kävimme kahvilla ja otimme lukuisia selfieitä Aurajoen rannalla! Oli ihanaa viettää hetki hänen kanssaan, kun viimeksi näimme toisemme viime kesänä. Tänä kesänä pitääkin sitten tavata kunnolla ja saada Anna tänne kyläilemään ❤

Retkipäivä oli kokonaisuudessaan aivan mahtava, ja oli hienoa saada niin paljon lisätietoa Suomen historiasta keskiajalla. Ja vaikka luulisi että niin opetuspainotteinen päivä kävisi puuduttavaksi, niin päinvastoin meillä oli superhauskaa! Osa hetkistä oli jopa hysteerisiä, ja saimme nauraa toisillemme mahat kippurassa. Juuri tällaiset kouluretket jättävät hyviä muistoja, ja tekevät myös oppimisesta mielekkäämpää! :)